Navratri: kilenc napos Devi Puja, avagy a Dévi imádat szent kilenc napja
“Durgā Istennő édes mosolya, amely a földből és vízből álló kozmoszt megvilágító, rozsdamentes fény, űzze messze a messzeségbe minden bánatunkat”.
Kavyakantha Ganapati Muni
Jai Maa Guru Az egész világon minden Devi kereső otthonában, valamint a Devi imádók szívében, a Navaratri vagy az Istennő imádat kilenc napja alatt a nők kulcsszerepet játszanak a Shakti imádatban, mélyen kapcsolódva az Isteni Női energia és kegyelem lényegéhez. A nők értékes részei a társadalomnak, nagyon fontos és szent szerepet játszanak az emberi fejlődésben.
Minden Devi Bhakta szent rituálékat, megszorításokat, intenzív imádatot végez, és az Anyaistennő ünnepeinek fanfárjában ünnepel. Shakti, az Anyaistennő tartja a kulcsot az egyetemes gyógyuláshoz és jóléthez, és imádata az élet minden területéről érkező nőket és férfiakat egyaránt magában foglalja. A férfiak előhívják Shakti-természetüket, hogy megértsék mélyebb Énjüket, és kapcsolatba kerüljenek a Shakti-formával annak teljes szentségében. A női szellem mély megértése és tisztelete magához vonzza az Isteni Nőiség szerencsehozó erejét és áldásait.
A Navaratrit évente kétszer ünneplik – “Chaitra” vagy “Vasant Navaratri” (március-április) és “Shardiya Navaratri” idén októberben. A Navaratri a hindu Ashwin holdhónap fényes két hetének első napján (pratipada) kezdődik a Sharad Ritu alatt.
India különböző részei a saját hagyományaik szerint tisztelik a Dévit.
Az ősi Brihat Dharma Purana megismétli a Dasha Mahavidya eredetét, mint a tisztelet és az imádat erőteljes formáját. Devi az Isteni Anya formáit veszi fel, a Tíz Mahavidya Istennőhöz kapcsolódó belső személyiségekkel, vonzva Sivát az Ő eredendő, veleszületett természetének minden formájához.
Sri Ganesha-t mindig elsőként imádják, hogy eltávolítson minden negativitást, megajándékozva buddhival, hogy elérjük szent céljainkat az életben. Az első 3 nap Maa Durgāt tiszteljük, megtizedelve minden negativitást és szerencsétlenséget. A következő 3 napon Lakshmi Devi-t imádják, aki mind a spirituális, mind a világi jólétre hajlandó. Az utolsó 3 napon Saraswati Devit imádjuk, aki minden tanulást és bölcsességet adományoz, ahol tiszteljük és tiszteljük a Gurut és a Guru-Jnanát. A Navaratri során Maa Durga kilenc formáját is imádjuk. Északon az első 3 napon keresztül Maa Kalit imádjuk, aki a karmáink sötétségét dolgozza fel.
Navaratri védikus asztrológiai jelentősége
A Navaratri ünneplésének fontos aspektusa a Navagraha Shanti Puja, mind a kilenc bolygó kiengesztelése. Dolgozz mind a kilenc bolygó mantrájával a Navaratri során.
A szent szövegben, a Devi Mahatmya a Markandeya Purana történetében Maa Durgā a Devata erők által az összes fegyver kegyelmét megkapta, hogy Chamunda Devi formájában harcoljon Mahisasura negatív ereje ellen.
Maa Durgā megbékíti, megnyugtatja és uralkodik Rahu, a holdi északi csomópont energiáin. Rahu képviseli a maya aspektusát, az illúziót és a téveszmét az életünkben. Csak ha ezt a Rahu természetet spiritualizáljuk, akkor tudjuk ezeket az erőket létünk harmonizálására fordítani.
Istennőként Maa Durgā női ereje tartalmazza az istenek energiáit. Minden egyes fegyverét különböző istenek adták neki: Rudra szigonya, Visnu korongja, Indra villáma, Brahma kamandalu, Kuber Ratnahar.
A 9 napos agresszió után Maa Durgā győzedelmeskedett a tizedik napon, amelyet Dussehra vagy Vijaya Dashmi néven ünnepelnek, az Istennő diadalmas győzelmét. Észak-Indiában a tizedik napot, amely az Úr Ráma győzelmét jelzi a Ravana démon elleni csatában, Dussehra néven ünneplik, ahol Ravana képmásait elégetik.
A Shakti imádat kilenc napja a saját szamszárikus karmáinkkal, a világi mayával való foglalkozást szimbolizálja. Az Anyaistennő mélyebb potenciáljával kapcsolódva spiritualizáljuk életünket a magasabb énünket keresve. A Rahu energia a világi kísértéseinket és figyelemeltereléseinket jelzi. A Rahu azt a magasabb célt szolgálja, hogy a megkülönböztetés és a szádhana révén a spirituális énünkben való megalapozásunkat szolgálja. A Navaratri a legjobb alkalom arra, hogy ezt a Rahu erőt a Durga Raksha mantrával megszelídítsük.
Navaratri ünneplés
Korán ébredve az ember végigmegy az otthon megtisztításának és feldíszítésének rituáléin, valamint a rítusokra való felkészülésen. Fenn kell tartani a szattvikus életmódot, a vegetáriánus étkezést, a cölibátust és az Istennőnek szóló imaáldozatokat. A Navaratri egyik szokása az Akhand Jyot vagy ghee lámpa, amelyet kilenc napon át folyamatosan égve tartanak. A fény a Shakti-erőt jelképezi, amely áthatja az otthont és a dzsívát vagy a megtestesült lelket, amely tisztaságot és isteni tudatot bontakoztat ki.
Az ember általában böjtöl e kilenc nap alatt, és napnyugtakor egy étkezést vesz magához, egy bizonyos szattvikus ételből.
Navadurga vagy Maa Durgā kilenc megnyilvánulása
Shakti Durgā istennő kilenc alakjában nyilvánul meg, amelyek az Ő különböző szent tulajdonságait képviselik.
Shri Shailaputri – a Himalája lánya, aki állhatatosságot hoz.
Shri Brahmacharini – a tisztaság, a mély szeretet és a shraddha megszemélyesítője.
Shri Chandraghanta – aki a Hold erejét és szomáját birtokolja.
Shri Khusmanda – kibontakoztatja a boldogságot, és a jólétet.
Shri Skandamata – Skanda anyja, az örök tüzet testesíti meg.
Shri Katyayani – az átalakulás ereje, mint Ma Kali aspektusa.
Shri Kalaratri – a sötétség és a tudatlanság elpusztítója.
Shri Mahagauri – a tisztaság és a végtelen erények adományozója.
Shri Siddhidatri – a sziddhik, misztikus erők, minden teljesítmények, spirituális erők és tudás adományozója.
Durgā Sankalpa Shakti
Amikor meggyújtjuk az akhand jyot-ot, ajánljunk fel egy virágot és tegyünk egy sankalpát az egyetemes békéért, erőért és szeretetért….ez magában foglalja a személyes kívánságunkat is. A sankalpa után kántáljuk a Durgā Mantrákat és a Durgā Gayatrit.
Navaratri Puja
Minden felajánlás és ima mély shraddhával (isteni hittel) és tisztelettel előkészíti az utat a Devi jóindulatának és isteni kegyelmének. A “Yogini Unfolding the Goddess Within” című könyvemben olvashatunk az író tapasztalatairól a Navaratri ünnepéről, valamint magyarázat ad a Devi tiszteletére és a Navaratri ünneplésére.
A szent tér létrehozása Maa Durgā, Sri Ganesha és Shiva Maheshvara vigraha vagy murtijának elhelyezésével, a Durgā Saptashati, gránátalma, kókuszdió, roli (vörös szín a tilakhoz), moli (vörös szent fonal), chawal (rizs), paan (bétellevél), supari (bogármogyoró), szegfűszeg, kardamom, kumkum (zománcfű) és gulal. A puja megkezdése előtt meg kell fürödni.
Ghatasthapana
A pujához egy Kalashát, a vízzel töltött agyag- vagy fémedényt helyezünk el, és kókuszdióval és mangó- vagy bételdiólevéllel díszítjük. A szája köré moli vagy vörös fonalat kötünk. Egy ghee (ghí) lámpát is elhelyezhetünk a kalasába.
सप्त धान्य Sapta Dhanyát vagy 7 szemet használnak a Navratri Ghatasthapana Pujához.
जौ Árpa, तिल Szezám, चावल Rizs, मूँग Holdbab, कँगनी Köles, चना Csicseriborsó, गेहूँ Búza.
A Navpatrika Puja során használt kilenc levél felajánlása.
कदली (केला) पत्र Banán, दारूहलदी (कवी) Berberis, हल्दी vagy हरिद्रा Kurkuma, जयंती közönséges szezbán, बेल vagy बिल्व Bel, अनार Gránátalma, अशोक वृक्ष Ashoka, धान, चावल Rizs, अमलतास Aranyzuhanyfa.
Akhandjyot
Ghee-lámpát gyújtva folyamatosan a kilenc éjjelen és napon keresztül. Ehhez sok ápolás, shraddha, mély hit, éberség, koncentráció és éberség szükséges. A láng a Shakti jelenlétét jelképezi, így biztosítjuk, hogy Ő mindig jelen legyen. Az éjszakai ébrenlét sok spirituális tapasztalatot bontakoztat ki.
Az Istennőnek vörös virágokat, rizst, gránátalmát és két rúd füstölőt ajánlunk fel. Ajánld fel neki az aratit mantrákkal vagy szent verseivel.
Hariyali A Navaratri a termékenység és a szerencsétlenség szimbolikáját jelzi a “Hariyali” ápolásával, ahol az árpamagokat egy agyagedénybe ültetik, és a kilenc nap alatt minden nap gondozzák. A kilenc nap elteltével ezt a cserépedényt a templomban vagy folyóvízbe ajánlják fel.
Lalita Panchami vagy az ötödik napon szokás Sri Saraswati áldását kérni úgy, hogy a házban lévő összes könyvet egy szent lámpa előtt felajánlják, és Saraswati áldását kérik. A kézművesek leteszik szerszámaikat az istennő elé, és áldását kérik munkájukra.
Kanchika Pujan vagy Kumari Puja – Egy fiatal, buja lány imádata.
A Navaratri alatt kilenc egymást követő napon keresztül fiatal lányokat imádnak, ételt kínálva nekik. A pucér lány a megnyilvánulatlan tiszta Shaktit szimbolizálja, amelyet tisztelnünk kell, hogy a saját tudatosságunkba vonzzuk. A Navaratri utolsó napján meghívunk 9 fiatal lányt, és lábmosással, praszada felajánlással és jelképes ajándékkal tiszteljük őket.
Naivedya vagy felszentelt étel felajánlása az Istennőnek
A Navaratri alatt szattvikus, tiszta ételeket készítünk az Istennőnek, ahogy az szokás. Singhare ka Atta, kuttu ka Atta vagy hajdinalisztet használunk rotis vagy puris készítéséhez, a böjt idejére. A böjt alatt törött rizsből, sárga lencséből, szágóból és burgonyából készítenek ételt. A fűszereket a vörös csilipaprikára, kurkumára és köménymagra korlátozzák, a főzéshez pedig kősót használnak. A hét nap alatt minden gyümölcsöt és gyümölcsből készült élelmiszert fogyasztanak. Zöldségek közül a sütőtököt, a burgonyát és a káposztát használják. A Navaratri alatt lehet inni olyan italokat, mint a tea, a kávé és a tej.
A kedvenc csokoládédat felajánlhatod Dévinek.
A nyolcadik napon, Ashtami napján 9 fiatal lány lábmosással és prasad felajánlással történő imádatával fejezzik be a böjtöt. A hagyományoknak megfelelően purit (mélyen sült indiai kenyér), halvát (sujiból készült édes étel) és szárazon készült bengáli gramot szolgálnak fel a fiatal lányoknak. Egyes esetekben a böjt a 9. napon ér véget.
Mantrák a Navaratrihoz
Om hrim Srim krim dum Durgayai svaha
Om Girijayai vidmahe Shivapriyayai Dhimahi
Tanno Durga pracodayat
Ya devi sarva bhutesu, matra rupena sansthita
Ya devi sarva bhutesu, shakti rupena sansthita
Ya devi sarva bhutesu, shanti rupena sansitha
Namastasyai, namastasyai, namastasyai, namo namaha!
Sarva mangala maangalye shive sarvaartha saadhike
Sharanye trayambake Gauri
Narayani namostute
Annapoorne sadapoorne shankarah praanavallabhe
Njana vairaagya sidhyardham bhikshaam dehi cha parvati
Navagraha Shanti Mantra
Om suryadi navagraha devatabhyo namo namah
Om shanti shanti shanti shanti
Jai Maa Guru